Etapy pracy nad tekstem czyli jak się zabrać za zlecenie?


copywriter-praca



Wraz z upływem czasu i ilości wykonanych zleceń zauważyłam, że wypracowałam sobie pewien system pisania. Nieświadomie, lecz skutecznie podążałam za schematem, którym dzisiaj się z Wami podzielę.Wielu z Was na pewno czytało o etapach pracy nad tekstem i uczyło się od najlepszych - mnie to przyszło samo i nie przeczę, że macie o Wiele lepsze sposoby.


Do rzeczy: dostaję zlecenie, zapoznaję się dokładnie z wytycznymi i co dalej?


1. Tworzę tytuły tekstów


To zawsze pierwsza czynność, której dokonuję. Otwieram pusty plik Worda i gromadzę tytuły dla wszystkich tekstów, które mam stworzyć. Potem, pisząc już konkretny tekst z tytułem mniej więcej wiem, co chcę w nim przekazać.

2. Tworzę nagłówki


To kolejny etap pracy z tekstem, dla którego mam tylko tytuł. Tworząc nagłówki zastanawiam się co zawrzeć w danej części tekstu i potem pisząc znowu wiem na czym się skupić.

3. Piszę całość


Po napisaniu tytułu i zrobieniu nagłówków przychodzi czas na stworzenie całości tekstu zgodnie z ilością znaków czy słów podanych w zleceniu. Jeśli zaczynam dany tekst, nie przerywam pisania dopóki go nie skończę - dzięki temu mogę skupić się wyłącznie na danym temacie, bez niepotrzebnego rozpraszania się w trakcie.


4. Na koniec czytam całość jeszcze raz


Na początku przygody z pisaniem, podczas tworzenia precli, nie widziałam sensu czytania stworzonego tekstu. Odkąd tworzę jednak dłuższe, bardziej wymagające treści wiem, że to konieczne. Przeczytaj to co napisałeś - sam zobaczysz ile zdarza się literówek, niepotrzebnych przecinków czy chaotycznych zdań. Uporządkuj tekst i dopiero po tym wyślij go zleceniodawcy.

5. Nazywam plik tytułem tekstu


Banalne, ale bardzo przydatne. Dzięki temu, tworząc miesięczne rozliczenie mam wszystko jasno rozpisane, a w razie poprawek szybko mogę odnaleźć tekst, który wymaga edycji.

Stworzenie swojego schematu podczas realizacji zleceń szalenie ułatwia życie. Zasiadając przed pustym plikiem wiem od czego zacząć i jak pracować, by tworzyć teksty wydajnie i z głową.

Czy Wy też macie utarte schematy? Jakie są Wasze etapy pracy nad tekstem? 

Zapraszam do dyskusji!